Mine sidste dage i USA tilbragte jeg i New York. Det var først og fremmest for at se nogle Petrie-fund mm. på Metropolitan Museum, men jeg besøgte også Brooklyn Museum. Inden museet åbnede, var jeg i Botanisk Have, som ligger ved siden af, og med duften af utallige blomstrende træer og især syrener i næsen så jeg bl.a. udstillingen ‘To Live Forever’.

For at komme ind skal man igennem et nyt indgangsområde. Mellem søjlerne foran det oprindelige museum ses bannere om de forskellige særudstillinger. Længst til venstre er det ‘To Live Forever’ om dødetro i Ægypten.

Mumiekister er naturligvis en central del af denne udstilling, som lukker 2. maj og fortsætter flere steder i USA.

‘To Live Forever’ startede i Indianapolis Museum of Art, Indiana, i juli 2008. Før den røde mumie med portræt af Demetrios fra Brooklyn Museum kunne være med på denne udstilling, blev han konserveret efter alle kunstens regler. Ligesom Glyptotekets røde mumie kommer han fra Petries udgravninger i Hawara i 1911. (Se tidligere indlæg på Glyptotekets blog).

Der er flere fine forhistoriske fund på Brooklyn Museum. Bl.a. denne kniv med rækker af dyr.

Og denne berømte kvindefigur, der siges at være fra Mamariya, ca. 3500 f.Kr.

Og dronning Ankhnesmerire II med den lille Pepi II på skødet.

Dronning Neferu fra 11. dynasti i Deir el Bahri, som får ordnet hår.

Noget af det fineste på Brooklyn Museum er dette hoved fra en kvindelig sfinks fra Mellemste Rige.

Jeg hilste også på Lady Tuty og Lady Mi fra Medinet Gurob (se tidligere indlæg om Medinet Gurob).

To Live Forever  
Brooklyn Museums Ægyptiske Samling (med billeder af 8450 genstande)

