For ca. en uge siden fik jeg et postkort fra Ulla Prien, som havde været i Cairo i sommer. Det var fra Al-Azhar Parken, som hun spurgte mig, om jeg havde besøgt.

Al-Azhar fra Ulla

Det havde jeg ikke, så jeg søgte straks på nettet for at se, hvad det var. Et vandfald i Cairo? Jo, den er god nok. Den 25. marts 2005 indviedes en 30 hektar stor park nær Citadellet. Ifølge pressemeddelelsen anlagdes den på et sted, hvor 500 års gammelt skrammel havde hobet sig op. Et storslået projekt, som økonomisk er understøttet af Aga Khan Fonden, og som de også siger i pressemeddelelsen: “The Al-Azhar Park Project is a catalyst for social, economic and cultural renewal and improvement and will have far reaching consequences for the 200,000 residents of the neighbouring Darb al-Ahmar district.”

Al-Azhar Parken fra luften

Der skal være en fin udsigt derfra, og flere historiske bygninger er blevet restaureret i forbindelse med projektet. Jeg har været nær Citadellet siden marts 2005, men altså ikke opdaget denne nye oase i millionbyen. Næste gang jeg skal til Cairo i november, vil jeg helt klart se nærmere på parken. Læs og se mere på Al-Azhar Park hjemmesiden.

Og se et billede med udsigten 360 gr.