Jeg er i Cairo i disse dage, og her følger den første lille rapport med billeder.

I den kommende uge fejrer det Tyske Arkæologiske Institut i Cairo (DAI) 100års jubilæum. Der vil bl.a. være fordrag om deres mange udgravninger i Abydos, Elephantine, Buto, Theben m.fl. På Cairo Museet åbner også en udstilling med fund fra udgravningerne. Senere kommer mere her mere om julbilæet – programmet og mere kan ses på DAIs hjemmeside. (virker ikke længere. Se i stedet om selve begivenheden).

Den første dag i Cairo gik med at få tilladelse fra Antikvitetsmyndighederne (SCA) til at besøge de spanske udgravninger i Ehnasiya. Zahi Hawass selv var naturligvis ikke til stede, da han var London til åbningen af Tutankhamon-udstillingen, men det lykkedes til sidst. Ehnasiya ligger nær Beni Suef ca. 2 timers kørsel fra Cairo og er byen Herakleopolis, residens for herskerne i 1. Mellemtid, 9. og 10. dynasti. Egyptsites skriver om Ehnasiya. Jeg var der først og fremmest for at se på keramik til sammenligning med Abu Ghâlib i det vestlige Nildelta.

ehnasiya-1mell.jpg
De spanske udgravninger foregår nu i en gravplads fra 1. Mellemtid

Ehnasiya 3.Mell.
Tidligere udgravedes en gravplads fra 3. Mellemtid.

Ehnasiya Tempel
I området ses også dele af et tempel for den vædderhovede gud Herishef fra Ramses II’s tid.

Dagen før mit besøg i Ehnasiya var jeg i Sakkara for at se det nye fine Imhotep Museum med fund og arkitektur fra Djosers trinpyramideanlæg og bl.a. fra de forskellige nyere udgravninger i området f.eks. Alain Zivies med vesiren Aper-El (se her på bloggen).

Imhotep Musem
Imhotep Museet ligger til højre for vejen, lige efter man er kommet ind på Sakkara området. Det koster pt. 50 LE for en billet til både Sakkara og museet, og i forbindelse med Imhotep Museet findes også en udemærket café med sandwiches og salater mm.

Unas sfinks
Når jeg kommer hjem, skal jeg tale om ‘Sfinksens hemmelighed’ på vores kursus på Folkeuniversitetet, så derfor tog jeg dette billede af en sfinks fra Unas’ pyramideanlæg fra 5.dyn. Man kan fotografere uden blitz, så ikke alle billeder bliver lige gode, da der er temmelig mørkt.

Djoser nordside
Ved Djosers trinpyramideanlæg var de i gang med at restaurere på selve pyramidens nordside.

Sydgraven
Nede i Sydgraven så det også ud til, at der blev arbejdet, men det var fredag og fridag, da jeg var der.

GEM
På vejen tilbage til Cairo stoppede jeg i Giza ved stedet, hvor de er i gang med at bygge det store nye Ægyptiske Museum: Grand Egyptian Museum (GEM). Man kunne dog ikke komme helt op til selve stedet, hvor der vil være udsigt til pyramiderne (også tidligere omtalt her på bloggen).