Vel hjemme fra Middelhavet kan det meddeles, at Sfinksen ser ud til at have det godt:

På Museet i Cairo så jeg denne gang genstandene fra Tutankhamons grav med nye øjne, efter at have beskæftiget mig så meget med ham og graven i forbindelse med London-rejsen og vores kursus på Folkeuniversitetet. Naturligvis manglede bl.a. to af lågene til kanopekrukkerne, da det ene pt. er i London og det andet i Wien, men der var jo stadig to tilbage. Og ting som masken og tronstolen var på plads, og ligeledes Anubisskrinet og min yndlingsgenstand: Tutankhamons nakkestøtte, hvor han kunne lægge sig som solen mellem horisont-løverne holdt oppe af Shu:

Ellers var det mest interessante for mig nok at se det nye Nationalmuseum i Alexandria, hvor jeg ikke havde været tidligere. Det er indrettet i et mindre palads fra 1926, som tidligere tilhørte Assad Basili Pasha, der var en rig træhandler på den tid. Det er i italiensk stil designet af en fransk arkitekt. Siden var det amerikanske konsulat her i 1960-1997, hvor den ægyptiske stat købte det.

Museet åbnede i 2003 og består af tre afdelinger på hver sin etage, faraonisk i kælderen, græsk-romersk i stueetagen og koptisk og islamisk på 1. sal:

Som repræsentant for den græsk-romerske afdeling er valgt et fint hoved af Alexander den Store og for den faraoniske er det Hatshepsut. Rummene er indrettede med skillevægge på skrå, og der er først og fremmest lys på genstandene og ellers ret mørkt. Et rum i den græsk-romerske afdeling har store billeder fra undervandsudgravningerne i Alexandria og Kanopus og nogle få af genstandene. De fleste store ting er stadig på udstilling ude i verden, som da de var i Berlin i 2006 (se min artikel i Papyrus 6/2). Det er tilladt at fotografere i museet men uden blitz, og jeg fik et par brugelige billeder fra den faraoniske afdeling:


Bl.a. denne træstatue fra Assiut i 1. Mellemtid.


Og et hoved fra en af Akhenaten-kolosserne fra Karnak,
hvor han har khat-tørklæde på og dobbeltkronen.


Ude i haven var der flere statuer, som delvist var pakket ind. Denne af Ramses II.


Og denne ligeså, begge af granit.


En sfinks var også Ramses II. Jeg ved ikke, om de var på vej ud eller ind, men måske skal de stå i haven.

Jill Kamil skrev om Nationalmuseet i Alexandria i 2005: http://weekly.ahram.org.eg/2005/761/he1.htm