Den store ægyptologikongres på Rhodos er netop slut. Hvis man ønsker at vide lidt mere om, hvad der foregik, før Lise skriver om det i Papyrus, kan man læse abstracts af de forskellige foredrag (resuméer af foredrag, som indsendes før en kongres, dvs. selve foredraget kan godt blive lidt anderledes).

Da jeg ikke synes, at et indlæg her på bloggen ser så spændende ud uden billeder, har jeg fundet to fra en af de gange, jeg var på Rhodos som rejseleder på et Middelhavskrydstogt:


Fra gården i det Arkæologiske Museum i Rhodos by, som tidligere var hospital for korstogsridderne.

På museet så jeg bl.a. et par fine fajancepindsvin. Det viser sig, at de er såkaldte aryballoi (en aryballos), som blev anvendt til parfume. De massefremstilledes af grækere i Naukratis i det nord-vestlige Nildelta omkring det 7. til 6. århundrede f.Kr. Aryballoi blev eksporteret fra Naukratis og desuden fremstillet andre steder i det østlige Middelhav, især netop på Rhodos.

Apropos Naukratis … I 2002 havde Ulla Prien og jeg en tur til Nildeltaet for Sfinks, hvor vi blev opfordret til at besøge Naukratis, da stedet var vigtigt for Grækenlandskyndige. Det var en græsk koloni, hvor mange græske handelsfolk havde slået sig ned i det 26. dynasti (664-525 f.Kr.), længe før Alexandria blev bygget. Petrie udgravede stedet i 1884-1885, men da vi endelig fandt det, blev vi præsenteret for en bunke affald og et mudderhul, hvor man kort forinden havde fundet en mur (?). Landsbyen troede, at vi var officielle udsendinge kommet for at se på dette:

Læs mere om Naukratis hos Digital Egypt.