Vel hjemme fra Rajasthan med hoved og kamera fuld af indtryk, farver, mennesker, paladser, mønstre osv. vil jeg starte med mine to museumsbesøg i Jaipur og Delhi, som nævnt før rejsen.

Jaipur Central Government Museum – også kaldet Albert Hall – blev bygget i 1867 af en britisk arkitekt i en blanding af mughal (indisk-muslimsk) og venetiansk stil. Ganske flot:

Inden jeg blev stoppet af en vagt, som sagde, at det var forbudt at fotografere, fik jeg taget to billeder. Det ene af det skrin fra Ny Rige, som jeg omtalte tidligere. Det var anbragt højt oppe, hvor man nærmest kun kunne se det ovenfra, og hvis jeg ikke havde kigget efter det, havde jeg nok ikke vidst, hvad det var:

Det andet er af bronzefigurer af samme type, som de tidligere viste fra Nationalmuseet i København:

I glasset spejler sig en gipskopi af en Amenhotep III statue, og museet havde desuden en mumie med tilhørende kiste (læs mere om denne i to artikler: Times of India med billede og The Statesman) og nogle ushabtier, som jeg heller ikke fik fotograferet.

Nationalmuseet i Delhi er en mere moderne bygning opført i 1960. Det rummer en stor samling, som dækker Indiens forhistorie og frem til det 17. årh.:

Da jeg spurgte efter deres ægyptiske samling, fik jeg at vide, at den ikke var udstillet. Heldigvis fandt jeg dog kongebusten, som menes at være Tuthmosis III, bag en halvåben glasdør i et rum, der ellers så ud til at være under renovering:

Før jeg helt forlader Indien her på bloggen og vender tilbage med nyt fra Ægypten mm. kan det nævnes, at det for en ægyptolog også er interessant at se, hvordan en levende religion som hinduismen f.eks. stadig tilbeder guder med dyrehoveder. Et sted kørte vi forbi noget, der mest lignede en forlystelsespark, men det var et tempel med bl.a. en stor statue af abeguden Hanuman:

En anden elsket gud er Ganesha, som findes ved de fleste indgange til vigtige bygninger, eftersom han beskytter disse. Han har elefanthoved og fire arme:

Bemærk rotten med den gule kugle under ham. De gule kugler er en form for slik, som man også giver til de levende rotter i Karni Matta templet i Desnokh 30km syd for Bikaner i Rajasthan sydvest for Delhi:

Store skåle med mælk stilles også frem til rotterne, der anses som frelste sjæle, som blev reddet fra dødens gud Yamas vrede. Det gule, som ses rundt omkring, er rester af de søde gule kugler nævnt ovenfor.