I morgen torsdag rejser jeg 11 dage til Ægypten for at komme til Tell el-Dab’a og se mine potteskår en sidste gang. Noget af tiden vil jeg også tilbringe i Cairo på det Østrigske Institut, hvor de forskellige optegnelser, planer, tegninger mm., som jeg også skal bruge, findes.


Solnedgang v. Tell el-Dab’a/Avaris i det østlige Nildelta.

Det er også planen at tage et smut til Giza for at se de nye tiltag (læs hos Zahi Hawass selv om planerne for Giza) og videoen fra den anden båd ved Kheopspyramiden (jvf. tidligere indlæg). Hvis jeg får tid til det, kan det også være, at jeg tager et gensyn med Abu Roash, som jeg også netop har skrevet et indlæg om.

Desuden vil jeg naturligvis besøge det Ægyptiske Museum, hvor det bl.a. er muligt, at de er kommet længere med den nye udgang i venstre side, hvor der skal være en større boghandel (også tidligere nævnt her). Apropos boghandlere i Cairo vil jeg også undersøge, hvordan det går med det Amerikanske Universitets (AUC) boghandel ved Tahrir Pladsen, nu da de ellers er flyttet udenfor centrum: New AUC Campus med en ny boghandel.

Nyt fra Cairo og omegn kan altså forventes,  mens jeg er der, hvis det bliver muligt at komme på nettet, som sidst jeg var i Cairo, eller efter jeg kommer hjem.

Tell el-Dab’a/Avaris har en hjemmeside: Avaris.