NB: Se rettelse af placering af KV63 fra 28.12.

John og Birgitte Yardy holder jul i Luxor og sendte mig en sms-julehilsen i går d. 24.12:

“Lige kommet fra Kongernes Dal med alletiders julegave: området mellem Tut og det gamle resthouse og helt op til KV63 er gravet op, og de er ca. 3 m nede. Der er en skakt 10 m lige ud for Tuts trapper og til venstre for KV63 er der en væg hugget ud i grundfjeldet – alt mens vi så på i 2 timer. Rigtig Glædelig Jul fra Gitte og John.”

Se kort over Kongernes Dal hos Theban Mapping Project (dog uden KV63).

KV DiscoveryHer ses KV63 og KV62 (Tutankhamon) fra Discovery.

I øvrigt har jeg bedt John om også at besøge og fotografere det nye Visitor Center ved Karnak-templet og de nye, efter sigende ,meget fine skilte i templet. For nogle dage siden, skrev de til mig, at centret var lukket, da Suzanne Mubarak skulle besøge det, men at der nok ville blive en senere lejlighed. Badeanlæggene foran templet var restaurerede og så fine ud.

Der kan altså ventes flere nyheder og nye billeder fra Luxor i begyndelsen af januar, når de kommer hjem. Det glæder jeg mig til.

En artikel (på tysk) i Frankfurter Allgemeine ser ud til at nævne samme udgravning i Kongernes Dal , som John og Gitte har været vidner til (tilføjet 26.12).