Lise Manniche har været i Ægypten i det meste af marts måned. Hun rapporterer:

I forbindelse med mit projekt om Akhenatens kolossalstatuer fra Karnak var jeg først i Cairo for at studere de kolosser, der er udstillet i det lyserøde rum i museets stueetage og for at gennemgå registreringsprotokollerne. Der var problemer med at få adgang til magasinet i kælderen, hvor der ligger diverse kropsdele. Jeg var forsynet med den nødvendige tilladelse og security clearing fra Antikvitetstjenesten og den lige så nødvendige tålmodighed, men alligevel var svaret fra museumsdirektøren nej. Måske fordi alt, der har med Amarnatiden at gøre, af en eller anden er grund er følsomt… Jeg har dog ikke givet op endnu.

Pink Amarna room

I anden omgang tog jeg til Karnak, og der var der ingen ende på kollegernes hjælpsomhed. Mit projekt er en del af det fransk-ægyptiske centers forskningsprogram, og arkiverne der var et skatkammer. Jeg havde også fået tilladelse til at gennemsøge et af magasinerne i Karnak, og det var der ingen problemer med. Det var bare at tage fat:

ill. 1

Nu var det dog sådan, at en del af de bedste genstande, der tidligere havde stået i et andet magasin, der går under navnet Karakôl, for nylig var blevet flyttet til en anden bygning et stykke uden for Karnak. Min tilladelse sagde “Karnak” og ikke noget uden for Karnak, så der må jeg også i gang igen.

Det var en stor oplevelse at få lov til at gå rundt i det område, hvor Akhenatens tempel engang stod – når man kan bruge sin fantasi. Nu er det skæmmet af halvfærdigt kloakarbejde, en støvet fodboldbane og et område, hvor franskmændene saver sten til restaureringsarbejdet i templet. Heldigvis havde jeg en ekspert med: Ted Brock, der har stået for de seneste arkæologiske aktiviteter i Karnak Øst.

ill. 2Her står jeg i templets sydvestlige hjørne.

Sideløbende med dette projekt deltog jeg i et andet: et TVprogram om Sex i det gamle Ægypten, der forventes sendt på History Channel til juli. Det var et herligt filmhold at arbejde sammen med, og det kommer forhåbentlig til at afspejle sig i resultatet.

ill. 3Vi filmede i Cairomuseet kl. 07 om morgenen – en sær oplevelse!

ill. 4Senere tog vi til Luxor, hvor vi bl.a. filmede på en klippetop oven over Deir el-Medina (se billedet ovenfor) og i Rekhmires grav.

Rigtig mange tak til Lise for tekst og billeder!

Da Lise ofte optræder her på bloggen, har jeg lavet en ny kategori/emne: ‘Lise Manniche’, så de indlæg er nemme at finde.