Tirsdag aften ankom jeg til London, hvor jeg skal være næste uge ud. Som omtalt tidligere er jeg i gang med at dokumentere alle de udgravede fund fra Ægypten på Glyptoteket: Petrie Projektet. Det har nu ført mig her til London, hvor der er mange forbindelser til Glyptotekets Petrie-genstande på Petrie Museet og også nogle på British Museum.

ÆIN 1560Meryrahashtef fra Sedment fra slutningen af Gamle Rige. I graven fandtes tre statuetter af Meryrahashtef, som viser ham på forskellige tidspunkter i hans liv og karriere. Glyptoteket har den midterste, den største statuette findes i Cairo, og den mindste på British Museum sammen med andre fund fra graven, som jeg skal se nærmere på på tirsdag. Se British Museums Meryrahashtef. Og Digital Egypt om graven: Grav 274 i Sedment, som også viser et billede af de tre statuetter sammen i graven.

I projektet indgår også fund fra Egypt Exploration Societys udgravninger, så onsdag tilbragte jeg hos EES med at se udgravningsfotos mm. igennem, især fra Amarna. Her blev vi også enige om, at jeg skal skrive om projektet til tidsskriftet Egyptian Archaeology næste år. Torsdag og fredag var jeg på Petrie Museet, hvor jeg også skal være på mandag. Fredag aften holdt jeg foredrag om Petrie Projektet for Friends of the Petrie Museum – en opdateret og forbedret version af foredraget fra DÆS-klubaftenen i sidste måned.

ÆIN 1559

På Petrie Museet har jeg indtil videre bl.a. set på fund fra en anden grav i Sedment, Grav 136 fra sidste del af det 18. dynasti. På Glyptoteket har vi en fin sminkeske fra denne grav, og resten af fundene findes på Petrie Museet, som også kan ses på Digital Egypt.

T. 136 fund SedmentHer ses fundene fra Grav 136 i Sedment fra Petries oprindelige publikation. Sminkeskeen var helt klart det fineste fund.

I næste uge skal jeg som nævnt igen til Petrie Museet, samt British Museum foruden til Griffith Institute i Oxford og forhåbentlig Ashmolean Museum, som ellers er lukket pt., En dag skal jeg til Fitzwilliam Museet i Cambridge og en dag til City Museum i Bristol.

Om lidt (søndag) går jeg på British Musem for at se de udstillede genstande, og jeg glæder mig især til at se Nebamuns malerier. Igår lørdag deltog jeg i Birkbeck Universitys study day om ‘Early Egypt’, hvor jeg holdt foredrag om den såkaldte Menesgrav i Naqada.

Til mit foredrag for Friends of the Petrie Museum mødte jeg Wolfram Grajetzki, som jeg altid gerne har villet møde, da han har skrevet flere bøger om Mellemste Rige og om steder som bl.a. netop Sedment. Han har desuden lavet meget af Digital Egypt, som jeg ofte henviser til: Bøger af Wolfram Grajetzki

Læs om Friends of the Petrie Museum
Læs om Sedment hos Digital Egypt