Vores første dag i Minia var afsat til at tage til Amarna med Barry Kemp.

Bus_Pia

Amarna ligger på østbredden af Nilen, og det blev besluttet, at vi skulle tage vores bus med færgen over ved Hagg Qandil, så den kunne køre os en del af vejen. (Pias billede fra frakørslen på østbredden)

Saleh og bus_Pia

Da bussen skulle ombord på færgen, hang den bagerste kofanger fast, og et stykke blev revet af i hver side. Heldigvis kunne det repareres et par dage senere på god ægyptisk vis med spartel og maling. På Pias billede ses Saleh bag den ødelagte bus – han arbejder i Luxor for vores rejsearrangør Atlantis Rejser og var en stor hjælp med mange praktiske ting på rejsen.

Traktor_Pia

Ved udgravningshuset ventede en traktor med lad på os, så vi kunne komme ud til områder langt fra alfarvej. Da flere af rejsedeltagerne havde været i Amarna tidligere, bl.a. på DÆS-rejsen i 2007, havde jeg spurgt Kemp, om vi kunne se nogle af de mere ukendte steder. Til dette behøvede vi en særtilladelse, da disse ikke normalt er åbne.

Amarna South

Vi bestluttede at koncentrere os om den sydlige del af Amarna (klik for større plan).

Amrna02_Kemp

Vi startede ved Arbejderlandsbyen, hvor Kemp begyndte at fortælle om byens historie og bl.a. om forsyningerne ud til landsbyen. En fast rute mellem hovedbyen og Arbejderlandsbyen afsløres gennem massevis af potteskår fra transportkrukker og en zir-station ved selve landsbyen. En zir er det moderne ægyptiske navn for en stor opbevaringskrukke.

Amarna05

Der er ikke umiddelbart så meget at se af Arbejderlandsbyen, men Kemp udpegede selve byen, de tilhørende kapeller og dyrefolde til især svin.

Amarna04

Dette hus er et af de bedst bevarede, som stadig kan ses. Tidligere mente Kemp, at indbyggerne sandsynligvis ikke havde at gøre med arbejdet med Kongegraven, da den ligger ret langt væk fra landsbyen. I dag kan han ikke se andre muligheder, end at det må de have haft på samme måde som boboerne i Deir el Medina.

Amarna05

Fra Arbejderlandsbyen gik vi til Stenlandsbyen, da traktoren helst skulle køre en anden vej for ikke at være med til yderligere at ødelægge overfladen.

Amarna06

De sidste par år har Anna Stevens og Wendy Dolling arbejdet i Stenlandsbyen, og det har vist sig, at husene havde stenfundamenter men også mure af lersten. Gåden, om hvem der boede her i forhold til i Arbejderlandsbyen, er dog endnu ikke løst.

Amarna07

I nærheden af Stenlandsbyen var nogle primitive grave hugget ud i undergrunden.

Amarna08

Vores traktor hentede os og kørte os til den såkaldte Sydgrave Gravplads (South Tombs Cemetery), hvor de mere almindelige Amarnabeboere blev begravet. Selve gravene er dækket til igen og ses kun som meget lave fordybninger.

Sydgrave_Pia

Vi så herefter nogle af selve Sydgravene, klippegrave til eliten, hvor det ikke er tilladt at fotografere. Vi så Grav 8 tilhørende Tutu, Grav 9 tilhørende Politimesteren Mahu og Grav 14 tilhørende May. (Pias billede)

Så var det tid til frokost i udgravningshuset, og vi sagde farvel til vores traktorlad.

Amarna10_Pia

Efter frokost kørte vi med bussen til den Centrale Bydel for også at se nogle af de mere velkendte steder. Her er Det Lille Atontempel delvist rekonstrueret. (Pias billede)

Kongens Hus

Ved siden af ligger Kongens Hus.

Kongens Hus magasiner

Til kongens Hus hørte de typiske magasiner, hvor de bedst bevarede kendes fra Ramesseum.

Arkiv

Bag Kongens Hus var det berømte Amarnaarkiv, hvor lertavler med udenrigskorrespondancen skrevet med akkadisk kileskrift opbevaredes.

Hus Q44.1

Lidt syd for det Lille Atontempel har man lavet en udsigtsplatform, så man bedre kan se et velbevaret stort hus Q44.1. Det vides ikke, hvem der boede i huset, og det blev i sin tid udvalgt som eksempel pga. beliggenheden.

Broen

På vej tilbage gjorde vi lige endnu et stop ved Broen over Kongevejen mellem Kongens Hus og det Store Palads.

Nefertiti_Pia

Vi sagde farvel til Kemp og Amarna og kørte ad den østlige ørkenvej tilbage til Minia, så vi slap for at skulle over med færgen igen. I Minia er der nu en bro – og mindst to rundkørsler med Nefertiti. (Pias billede)

Amarna Projects hjemmeside har alt om de forskellige steder i Amarna.
Guider og det spændende nyhedsbrev Horizon kan hentes som pdf: Downloadable Resources

Mange tak til Kemp for en fantastisk dag i Amarna! Vi støttede Amarna Trust og udgravningerne i Amarna, hvilket er nemt gennem PayPal: Amarna Trust