Efter DÆS-rejsen til Ægypten var jeg som tidligere nævnt nogle dage i Basel i Schweiz. Her benyttede jeg naturligvis chancen til at besøge Antikenmuseum, som har en ægyptisk samling foruden en nærorientalsk, græsk, romersk og etruskisk afdeling.

Jeg fik lov at fotografere i samlingen, mod at jeg lavede en liste over de genstande, jeg havde fotograferet, og skrev under på, at billederne ikke ville blive brug kommercielt. Efter hjemkomsten skrev jeg til museet for at spørge, om jeg måtte anvende nogle af disse billeder her på bloggen for at fortælle, hvilket fint museum de har. Svaret lød kort, at det var strengt forbudt at publicere billeder taget på museet og især på nettet! Derfor er her kun et billede af Antikenmuseum udefra. Først blev jeg lidt ‘fornærmet’ og ville egentlig slet ikke skrive om museet her på bloggen. Men det er jo ikke værre end de steder i Ægypten, som jeg har skrevet om fra rejsen, hvor man ikke kunne fotografere indenfor …

Den ægyptiske samling består først og fremmest af permanente lån og gaver fra private samlinger foruden nogle lån fra British Museum. Opstillingen af samlingen blev til i kælderetagen i 2001, og det er meget tiltalende gjort i kronologisk orden fra Forhistorien til Koptisk tid. Væggene er mørke, og der er lys på selve genstandene, som man ofte ser det på nyere udstillinger.

Fra mine billeder kan jeg nævne, at jeg bl.a. fotograferede en cylindrisk alabastkrukke med Peribsens navn fra 2. dynasti, et fint kvartsithoved af Amenemhet III fra 12. dynasti, en hovedløs skriverstatue af vesiren Amenhotep Huy fra Amenhotep III’s tid i 18. dynasti, et fragmenteret Amenhotep III hoved, en møllesten lavet af en væg af granit med relief med Horemheb fra slutningen af 18. dynasti og en romersk mumie med rødt klæde af samme type, som vi har en af på Glyptoteket (se Glyptotekets blog). Der var meget mere at lægge mærke til, så hvis man skulle være i nærheden af Basel, er den ægyptiske samling på Antikenmuseum absolut et besøg værd.

Hjemmeside Antikenmuseum Basel hvor man kan komme på en virtuel tur rundt i museet.

Katalog fra Philip von Zabern: André Wiese, Antikenmuseum Basel und Sammlung Ludwig. Die Ägyptische Abteilung, Mainz 2001. Se Amazon.de.