Ulla Søhuus gjorde mig opmærksom på en Sakhmet-statue (øverste del)  i London, som kan ses over Sotheby’s i Bond Street.

Billedet findes på følgende, i øvrigt intessante hjemmeside om London: http://www.secret-london.co.uk/Bond_Street.html

Her skriver de, at Sakhmet-statuen har været på auktionshuset Sotheby’s siden 1880’erne, hvor den blev solgt for 40£ – men aldrig hentet af køberen!

På Sotheby’s Holdings, Inc.s hjemmeside kan man læse, at Sotheby, Wilkinson, and Hodge, som de hed dengang, i 1917 flyttede deres kontor fra Wellington Street i London til New Bond Street, hvor de stadig findes i dag. Siden da har deres muse, Sakhmet fra Amenhotep IIIs tid i Theben, befundet sig over deres hovedindgang.

Hos answers.com har de dette billede af Sakhmet i regnvejr!

Tak til Ulla, der også har sendt mig billeder fra Nationalmuseet i Teheran, som vil blive til en anden historie senere. Jeg vil se, om jeg kan besøge Sakhmet, når jeg i næste måned skal til London.