Da jeg var i Luxor, tog jeg over på Vestbredden for bl.a. at se to små templer, som jeg ikke havde besøgt tidligere: Qasr el-Aguz (‘Elsebeths tempel’ se tidligere indlæg) og Deir el-Schelwit.

På DÆS-turen sidste år lykkedes det os ikke at komme ind i det lille ptolemæiske tempel nær Medinet Habu, Qasr el-Aguz, da vi kom for sent. Men denne gang var ghafiren der stadig, da jeg kom tidligere på dagen.

Man kommer ind i templet modsat områdets indgang.

Der er ingen dekoration på ydervæggene.

Inde i templet er de i gang med at rense reliefferne, men de arbejdede ikke den dag, jeg var der. Til højre for spanden ses Thoth, som templet er dedikeret til.

Ptolemæus VIII tilbeder sin forfader Ptolemæus II, der her er vist som en siddende gud. Bag ham står hans hustru Arsinoe I vist som gudinde.

Syd for Medinet Habu, ca. 4 km, ligger et andet lille tempel, Deir el-Schelwit. Templet er bygget under romerne for gudinden Isis.

Det var ikke muligt at komme ind i templet, men man kunne kigge gennem det forseglede gitter.

Foran templet er der rester af en propylon  med relieffer.

På ydersiden kunne man se, at nogle af byggestenene var genbrug fra tidligere templer.

Det er muligt at læse mere om begge templer på egyptsites:
http://egyptsites.wordpress.com/2009/02/09/cult-temples/

En detaljeret gennemgang af Qasr el-Aguz findes hos osirisnet: http://www.osirisnet.net/monument/kasr_agouz/e_kasr_agouz.htm