I sidste uge var jeg i Yokohama i Japan, og inden jeg tog afsted, havde jeg naturligvis undersøgt, om der var mulighed for at se ægyptiske samlinger. Det lykkedes desværre ikke, bl.a. fordi flere museer er lukket i forbindelse med Nytår, men her er, hvad jeg fandt ud af.

The Egyptian Museum Shibuya Tokyo
I juli 2009 åbnede et ægyptiske museum i Tokyo, Ancient Egyptian Museum of Shibuya. De har ca. 1000 genstande, hvoraf 100 er permanent udstillet.

Desværre var det netop lukket 31.12.2010 til 7.1.2011

Dette billede og flere har jeg fundet her:
http://www.egiptoforo.com/forums/en/showthread.php?p=148510

Tokyo National Museum
Da jeg var i Tokyo, besøgte jeg deres Nationalmuseum, hvor jeg havde læst, at de bl.a. havde en mumie. Den var i sin tid udstillet i Toyokan Galleriet, men det blev lukket for reparationer i 2009. I sommeren 2010 var den udstillet sammen med andre ægyptiske gravfund i Heiseikan Galleriet, og den var således pakket væk igen, da jeg var der.

I maj 1904 var mumien givet til museet af Gaston Maspero, der var direktør for det Ægyptiske Museum i Cairo på det tidspunkt.

Mummy of Pasherienptah

Billedet har jeg fundet her:
http://www.tnm.jp/en/servlet/Con?pageId=B01&processId=01&event_id=7820

Der er også en pdf-fil (4 sider) med mere om selve mumien og udstillingen med billeder: pdf

Kyoto Miho Museum
Jeg var ikke i Kyoto, hvor de har en ægyptisk samling. Museet er også lukket hele vinteren til 12. marts 2011 pga. is på vejene.

Statue of Queen Arsinoe II

Jeg har set et fint lille katalog på Antiksamligens bibliotek på Nationalmuseet. Miho Museum har bl.a. denne statue af dronning Arsinoe II, ca. 270-246. f.Kr.

Miho Museum: http://www.miho.or.jp/english/inform/new.htm

Der er altså muligheder for at se ægyptiske samlinger i Japan – bare ikke i sidste uge!